Vatten som pedagogiskt verktyg?

Idag har vi låtit våra yngsta barn experimentera vid ett vattenbord som vi har på jobbet. Nyfikenheten sprudlade hos barnen och när vi till slut städade undan, hade vi observerat att barnen på helt eget initiativ gjort massor av saker!

- Barnen hällde vatten mellan olika behållare. De testade att också att hälla ner i vattnet från olika avstånd över vattenytan.

– De kastade ned olika föremål i vattnet. Kanske var det för att upptäcka plasket som uppkom när de träffade vattenytan.

– De hämtade fler saker att kasta i. Kanske ville de se om olika saker stänker olika mycket?

– De klämde på en boll som legat länge i vattnet. Då bubblade det ur bollen!

20130508-191235.jpg

Publicerat i Jobb. Bokmärk permalänken. RSS-feed för det här inlägget. Lämna Trackback.

3 Responses to Vatten som pedagogiskt verktyg?

  1. Emma säger:

    På Toves förskola har de ett rum för vattenlek dit två barn i veckan går (från Toves avdelning). Där är det långa rännor och en massa leksaker och saker att experimentera med. Verkar ju väldigt kul. Hemma är favoritaktiviteten att hjälpa till att diska, går till på precis samma vis som du beskriver… Tyvärr slipper inte jag undan disken för det! ;-) Kram

Kommentera

Swedish Greys - ett WordPress-tema från Nordic Themepark.